Blant telefoniselskapene har det den siste tiden vært et lite jordskjelv når det kommer til prissetting av mobilabonnement.

Nyvinningen med å kunne «ta med seg» datatrafikk inn i neste måned er selvsagt en åpenbar fordel for mange. Selv bruker jeg en del data, og kan nok erindre tider der jeg har bitt i sure epler og kjøpt hardt tiltrengte ekstrapakker til ågerpris.

Sånn sett er muligheten til å ta med ubrukt datatrafikk over i neste måned en fin løsning. I mitt tilfelle ligger månedlig datatrafikk mellom 8 og 12 GB, og for å være på den «sikre siden» har jeg derfor gått for 20 GB-abonnementene, slik at et eventuelt forbruk over 10 GB vil være dekket inn.

Så for alle som ligger og vaker i et grenseområde mellom graderingene av abonnementene, er data roll-over en åpenbaring. Selv har jeg gått redusert mitt eget abonnement fra 20 til 10 GB pr måned, som da betyr en hundrelapp mindre i utgifter per måned.

Ellers er det vel bare å konstatere at kampen om kundene mellom mobilselskapene er knallhard. Fornøyde kunder og datahastighet er eksempler på egenskaper de febrilsk prøver å fremstille som viktige, føler jeg er flytting av fokus. Selv har jeg tilgode å ha spesielle problemer i bytte mellom selskap, og kan ikke huske sist jeg hadde noe snakke med mobilselskapet mitt om. Dessverre er det i mine øyne et i all hovedsak et likt produkt alle selger, og i et slikt landskap koker alt ned til en ting: pris.

Sånn sett er det ikke rart at «alle» kastet seg over roll-over-bølgen da den kom – ingen vil være dårligere enn konkurrenten selvsagt. Så gjenstår det å se hva neste trekk blir. For mange førte i hvert fall dette til at det ble noen kroner å spare.