Man skal ikke høre mye på motivasjonsforedrag før tematikken om mennesketyper, og da «hvem som gjør» og «hvem som ikke gjør» dukker opp. Hvorvidt man skal bruke mye tid på å lure på hvorfor det er slik, er en ting. Men mer interessant er vel å finne ut hvilken type man selv er. Er du en som gjør eller som ikke gjør? Det vil si, er du en som evner å ta tak i oppgaver og endringer i livet ditt som krever en del innsats?

Mennesker tenker stort sett på enkleste løsning når et problem eller en utfordring dukker opp. En rask pulverkur høres enklere ut enn livslang kostholdsendring, så man faller gjerne på første alternativ. Slik kan man fortsette med eksempler, men sannheten er rett og slett at det ofte er uforpliktende og veldig enkelt avstå fra å gjøre noe som helst. «It’s easy not to», som Jim Rohn ville sagt.

I en videosnutt med Petter Stordalen der han snakker om gründere, nevner han et godt poeng. Etter som så få tør å satse selv, er det i hvert fall slik at man får holde på litt for seg selv når man først gjør det. Det blir på en måte flere muligheter for dem som tør å satse.

Men man trenger ikke være gründer for å skille seg ut. Man kan bare begynne å gjøre ting som «ingen» andre gjør. Veldig få står opp kl. 06 for å gå en tur. Veldig få leser en bok om selvutvikling. Veldig få legger en plan for framtiden. Veldig få setter seg mål. Veldig få har penger igjen før lønning. Det er mye man lett kan gjøre noe med, uten stor risiko, som gjør at man skifter gruppe fra de mange til de få.

For pussig nok, så er det som Stordalen sier, faktisk ikke så galt å være av de få. Det viser seg at de gode vanene og overskuddet og det gode livet faktisk finnes blant de få. Men ettersom det krever en del å skifte «side», er det utrolig nok slik at mange ikke velger å skrifte. Enten orker de ikke, eller enda verre, de tenker ikke på at det faktisk finnes et alternativ en gang!

Så hvorfor ikke prøve? Hvor mange ganger tenker du det kunne vært interessant å prøve? Det finnes mange som har fått til mye – meg selv inkludert – og jeg anbefaler virkelig å prøve. At du leser dette kan være et godt tegn! Så prøv til du får til første endring. Et forslag; forsøk å legge deg en time tidligere – så blir du mer uthvilt i morgen – et godt eksempel på en enkel ting som kan gi en stor positiv effekt.

Men om du ikke gjør fordi du ikke orker – vel da vet du hvorfor du antagelig ikke gjør noen endringer i livet ditt.